ҶАҲОН
Ҷумъа 29 Март 2024 03:58
Ҳодисаи охири ҷаҳони ислом гувоҳи онанд, ки ҷавонони зиёде ба гурӯҳҳои ифротгаро гаравида, зери ниқоби ислом роҳи терроризмро пеш гирифтаанд. Бо камтарин роҳнамоӣ ва таъсиррасонӣ аз ҷониби қувваҳои иртиҷоӣ ҳам худ ва ҳам зану фарзанди хешро ҷалб сахтаанд, ки боиси нигаронист.
Маълум нест, ки ҷавонони гумроҳшудаи қувваҳои террористӣ ба кадом мақсад зану фарзанди худро ба вартаи ҳалокат мекашанд. Бо густариши фаъолияти гурӯҳҳои ифротию террористӣ дар минтақаҳои гуногуни ҷаҳон низоъҳо ва бесуботиҳо ба амал меоянд.
Дар хусуси хатари терроризм ба кишвари мо ва андешидани тадбирҳо дар робита ба пешгирии он суҳбат доштем бо Маҳбуба Камолова, корманди Маркази тадқиқоти стротегии назди Президенти киш¬вар. Тавре номбурда доир ба омилҳои ҳомилшавии ҷавонон ба ин гуна зуҳурот гуфт, “яке аз омилҳо паст будани дониши динӣ ва дунявии онҳо мебошад. Омили дигар шароити пасти моддии баъзе оилаҳост. Дигар омил мустаҳкам набудани рӯҳу равони ҷавонон мебошад. Яъне агар дониши сиёсӣ, динӣ, ҳуқуқии онҳо паст бошад, аллакай пай бурдан мумкин аст, ки чунин ҷавонон ҳадафи ҳизбу ҳаракатҳои террористӣ шуда метавонанд, яъне туъмаи ин гурӯҳҳо мешаванд”.
Ба назари мутахассисон ҳадафи гурӯҳҳои ифротӣ на пуштибонӣ ва ё густариши дини ислом аст, балки ин зуҳурот зери ниқоби дин манфиатҳои моддиву сиёсии худ ва муассисонашонро амалӣ мекунанд. “Ҳадафи асосии гурӯҳи ифротгарои ба ном «Давлати исломӣ» баръакси дину шариат мебошад, - афзуд ҳамсуҳбатамон. - Аъзо ва пай¬равони ҷинояткори ин ташкилот афроде ба шумор мераванд, ки бешта¬рашон бемаърифат ҳастанд ва ба чунин аъмоли нангин даст мезананд. Имрӯз мубаллиғони хориҷӣ тариқи интернет ба рӯҳу равони ҷавонон таъсир мегузоранд. Дигар сабабе, ки метавонад омили ҷалби ҷавонон шавад, таъсири бевоситаи шабакаҳои интернетӣ мебошад, ки гурӯҳҳои ифротӣ аз он хуб истифода бурда, тариқи ин шабакаҳо ба рӯҳу равони ҷавонон таъсир мегузоранд. Имрӯз бояд корҳои таълиму тарбия дар мактабҳои миёна ва муассисаҳои олӣ дуруст ба роҳ монда шавад».
Фаъолияти гурӯҳҳои ифротиву терористӣ, бахусус «Давлати исломӣ» мардуми сайёраро нигарон кардааст. Ҳатто бисёр аз рӯҳониёни маъруфи дунё, аз ҷумла, рӯҳониёни шинохтаи тоҷик «Дав-лати исломӣ»-ро фитна ва ҳадаф аз фаъолияташро низоъ андохтан дар байни мусалмонон номида, «ҷиҳод» будани ҷанги онҳо дар Сурияро рад кардаанд. Маҳбуба Камолова мегӯяд: «Ҳизбу ҳаракатҳои ифротӣ ҷойи заъфи ҳар ҷавонро медонанд. Вақте ки ҷавон мушкилоти модди-ву иқтисодӣ дорад, ана ҳамон нуқтаи заъфи онро истифода бурда, барои чунин ҷавонон маблағҳои калон ваъда медиҳанд ва ҳангоме ки ҷавон ба ин гурӯҳҳо шомил мешавад, ягон маблағ ба даст намеоранд. Имрӯз гурӯҳҳои террористӣ мутахассисони асилро ҷалб карда исто-даанд, то хилофати худро мустаҳкам гардонанд. Барои ин гурӯҳҳо му¬тахассисон, аз ҷумла табибон, барномасозон, иқтисодшиносон лозим аст. Ҷавонони ноогоҳ аз ин ҳадафҳо туъмаи ин гурӯҳҳо шуда, дар муд¬дати кутоҳ аз тарафи ин гурӯҳҳо кушта мешаванд. Ҷавонони имрӯза бояд ҳушёру зирак бошанд ва зиракии сиёсиро аз даст надиҳанд. Дар мубориза ба муқобили ин зуҳурот ҳамкории кишварҳо ва мақомоти мубориза бо гурӯҳҳои ифротиро хеле зарур аст. Боварӣ дорам, ки агар кишварҳо дар ягҷоягӣ кор баранд, ин вабои аср решакан мешавад. Дар якҷоягӣ бо мақомот ва ҷомеаи шаҳрвандӣ кор бурдан ва паҳн кардани видеову наворҳои ватандӯстӣ, пос доштани муқаддасоти Ва¬тан хеле муҳим аст».
Аз мушоҳидаҳо бар меояд, ки ягона роҳи пешгирии ҷавонон аз шомилшавӣ ба гурӯҳҳои ифротӣ ва пешгирии амалҳои террористӣ ба роҳ мондани таблиғоти густурда байни ҷавонон ва ҷомеа мебошад. Мардум бояд дарк намояд, ки мубориза бо терроризм барои ҳифзи давлатдории миллӣ, барои наҷоти истиқлолияту дастовардҳои он ва сулҳу суботи ҷомеа мебошад.
Руқияи БОЙМАҲМАД,
мудири шуъбаи муносибатҳои байналмилалии
Кумитаи ҷавонон, варзиш ва сайёҳӣ
Маълум нест, ки ҷавонони гумроҳшудаи қувваҳои террористӣ ба кадом мақсад зану фарзанди худро ба вартаи ҳалокат мекашанд. Бо густариши фаъолияти гурӯҳҳои ифротию террористӣ дар минтақаҳои гуногуни ҷаҳон низоъҳо ва бесуботиҳо ба амал меоянд.
Дар хусуси хатари терроризм ба кишвари мо ва андешидани тадбирҳо дар робита ба пешгирии он суҳбат доштем бо Маҳбуба Камолова, корманди Маркази тадқиқоти стротегии назди Президенти киш¬вар. Тавре номбурда доир ба омилҳои ҳомилшавии ҷавонон ба ин гуна зуҳурот гуфт, “яке аз омилҳо паст будани дониши динӣ ва дунявии онҳо мебошад. Омили дигар шароити пасти моддии баъзе оилаҳост. Дигар омил мустаҳкам набудани рӯҳу равони ҷавонон мебошад. Яъне агар дониши сиёсӣ, динӣ, ҳуқуқии онҳо паст бошад, аллакай пай бурдан мумкин аст, ки чунин ҷавонон ҳадафи ҳизбу ҳаракатҳои террористӣ шуда метавонанд, яъне туъмаи ин гурӯҳҳо мешаванд”.
Ба назари мутахассисон ҳадафи гурӯҳҳои ифротӣ на пуштибонӣ ва ё густариши дини ислом аст, балки ин зуҳурот зери ниқоби дин манфиатҳои моддиву сиёсии худ ва муассисонашонро амалӣ мекунанд. “Ҳадафи асосии гурӯҳи ифротгарои ба ном «Давлати исломӣ» баръакси дину шариат мебошад, - афзуд ҳамсуҳбатамон. - Аъзо ва пай¬равони ҷинояткори ин ташкилот афроде ба шумор мераванд, ки бешта¬рашон бемаърифат ҳастанд ва ба чунин аъмоли нангин даст мезананд. Имрӯз мубаллиғони хориҷӣ тариқи интернет ба рӯҳу равони ҷавонон таъсир мегузоранд. Дигар сабабе, ки метавонад омили ҷалби ҷавонон шавад, таъсири бевоситаи шабакаҳои интернетӣ мебошад, ки гурӯҳҳои ифротӣ аз он хуб истифода бурда, тариқи ин шабакаҳо ба рӯҳу равони ҷавонон таъсир мегузоранд. Имрӯз бояд корҳои таълиму тарбия дар мактабҳои миёна ва муассисаҳои олӣ дуруст ба роҳ монда шавад».
Фаъолияти гурӯҳҳои ифротиву терористӣ, бахусус «Давлати исломӣ» мардуми сайёраро нигарон кардааст. Ҳатто бисёр аз рӯҳониёни маъруфи дунё, аз ҷумла, рӯҳониёни шинохтаи тоҷик «Дав-лати исломӣ»-ро фитна ва ҳадаф аз фаъолияташро низоъ андохтан дар байни мусалмонон номида, «ҷиҳод» будани ҷанги онҳо дар Сурияро рад кардаанд. Маҳбуба Камолова мегӯяд: «Ҳизбу ҳаракатҳои ифротӣ ҷойи заъфи ҳар ҷавонро медонанд. Вақте ки ҷавон мушкилоти модди-ву иқтисодӣ дорад, ана ҳамон нуқтаи заъфи онро истифода бурда, барои чунин ҷавонон маблағҳои калон ваъда медиҳанд ва ҳангоме ки ҷавон ба ин гурӯҳҳо шомил мешавад, ягон маблағ ба даст намеоранд. Имрӯз гурӯҳҳои террористӣ мутахассисони асилро ҷалб карда исто-даанд, то хилофати худро мустаҳкам гардонанд. Барои ин гурӯҳҳо му¬тахассисон, аз ҷумла табибон, барномасозон, иқтисодшиносон лозим аст. Ҷавонони ноогоҳ аз ин ҳадафҳо туъмаи ин гурӯҳҳо шуда, дар муд¬дати кутоҳ аз тарафи ин гурӯҳҳо кушта мешаванд. Ҷавонони имрӯза бояд ҳушёру зирак бошанд ва зиракии сиёсиро аз даст надиҳанд. Дар мубориза ба муқобили ин зуҳурот ҳамкории кишварҳо ва мақомоти мубориза бо гурӯҳҳои ифротиро хеле зарур аст. Боварӣ дорам, ки агар кишварҳо дар ягҷоягӣ кор баранд, ин вабои аср решакан мешавад. Дар якҷоягӣ бо мақомот ва ҷомеаи шаҳрвандӣ кор бурдан ва паҳн кардани видеову наворҳои ватандӯстӣ, пос доштани муқаддасоти Ва¬тан хеле муҳим аст».
Аз мушоҳидаҳо бар меояд, ки ягона роҳи пешгирии ҷавонон аз шомилшавӣ ба гурӯҳҳои ифротӣ ва пешгирии амалҳои террористӣ ба роҳ мондани таблиғоти густурда байни ҷавонон ва ҷомеа мебошад. Мардум бояд дарк намояд, ки мубориза бо терроризм барои ҳифзи давлатдории миллӣ, барои наҷоти истиқлолияту дастовардҳои он ва сулҳу суботи ҷомеа мебошад.
Руқияи БОЙМАҲМАД,
мудири шуъбаи муносибатҳои байналмилалии
Кумитаи ҷавонон, варзиш ва сайёҳӣ
Эзоҳи худро нависед