СИЁСАТ
Ҷумъа 26 Апрел 2024 06:19
3392
Дар бораи муносиботи Эрон нисбат ба Тоҷикистон

Таърих гувоҳ аст, ки тамоми қудратҳои сиёсии бар мабнои идеологӣ ва ғояҳои мессианизм бунёд ёфтаву иддаои наҷот бахшидани башарият дошта дар истинод ба аҳдофи сиё­сии худ ногузир ба режимҳои худкомаву ҷангҷӯ ва мустабид табдил ёфта, куллан аз маҷрои рушди демократӣ инҳироф ме­кунанд ва дар мавриди таҳияи дурнамоҳои сиёсии фаромил­лии хеш на фақат ба ҷои табааи кишвари зери султаи худ, балки ба ҷои мардумони кишварҳои дигар низ тасмим гирифтанро ҳаққи сиёсии хеш мешуморанд.

Роҳбарияти Ҷумҳурии Исломии Эрон низ, ки аз аввалин рӯзҳои ба сари қудрат омадани худ дар истинод ба ғояҳои мес­сианизм рисолати наҷотбахшии олами Ислом ва башариятро бо худрайъӣ ба дӯш гирифта буд, ба хотири расидан ба ин ҳадафи ба қавле “воло”-и хеш бидуни риояи меъёрҳои ҳуқуқи башар ва эътибор ба афкори ҷомеаи ҷаҳонӣ ҳамеша барои содир кардан ва интиқолу интишор додани “инқилоби исломӣ” дар сатҳи минтақавӣ ва фароминтақавӣ ба таври ошкоро талошҳои мудовим дошту дорад. Ҷумҳурии Исломии Эрон ин ҳадаф, яъне интиқолу интишор додани “инқилоби исломӣ”-ро тӯли солҳои охир дар такя ба густариши нуфузи сиёсӣ ва ҳузури низомии худ дар минтақа бо дар­назардошти вазъи буҳронии мавҷуда беш аз пеш пайгирӣ менамояд.

Зуҳури Ҳизби наҳзати исломӣ дар Тоҷикистон ва ба вижа фаъолияти густур­даи сиёсиву низомии он дар тӯли фаъолия­ти расмиву ғайрирасмии худ, ки дар робита ба далелҳои муътамади мавҷуда таҳти сар­парастиву пуштибонии Ҷумҳурии Исломии Эрон сурат гирифтааст, зуҳуроти сиёсиест, ки моҳияти аҳдофи фавқуззикри тавсеата­лабонаи мессианистии ин кишварро мунъа­кис мекунад.

Мудири ТВ “Эрони фардо” Алири­зои Нуризода, ки аз нависандагону шои­рони шинохтаи эронитабори Амрико аст, ҳангоми иштирок дар барномаи телевизи­онии “Суҳбати дӯстон” дар посух ба масъ­ули ТВ “Андеша” Парвизи Кордон, ки рӯзи 9.08.2017 баргузор шуда буд, доир ба да­холати Ҷумҳурии Исломии Эрон дар умури дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон ва ҳамчунин аз ибтидо фаъолияти ғайриқонунӣ доштани ҲНИТ чунин изҳори назар кард: “Ҷумҳурии Исломии Эрон дар қатлҳои бисёре дар хориҷ даст доштааст – аз Лубнон гирифта то қатлҳое, ки дар Ироқ иттифоқ афтода ва ҷойҳои дигар инҳо бо “Ҳизбуллоҳ” ва усул­гароён ҳамдаст буданд. Дар Тоҷикистон ...як наҳзат доштанд бо номи наҳзати ис­лом (манзур ҲНИТ аст - Н.А.), ки оқои Аб­дуллои Нурӣ раисаш буд ва Ҷумҳурии Исломии Эрон мураттаб барояш пул ме­дод, ки режими секулор (секулярӣ, дунявӣ)- ро дар Тоҷикистон сарнагун кунад, аммо Хукумати Тоҷикистон бисоти онро барчид. Ҳамин ду соле қабл буд, ки раиси наҳзат (яъне раиси ҲНИТ) ҷулуи оқои Хумайнӣ истода бо ҳам ҳарф мезаданд, ки аз ин воқеан ҳам тоҷикон нороҳат шуданд. Баъд инҳо (манзур нерӯҳои амниятии Ҷумҳурии Тоҷикистон) кашф карданд, ки ду тан аз на­мояндагони нерӯҳои секулори Тоҷикистон бо дастури мустақими Теҳрон ба қатл раси­даанд ба воситаи он одамоне, ки дар Эрон омӯзиш дида буданд. Ва онҳо (яъне одамо­не, ки дар Эрон омӯзиш дида буданд) инро иброз карданд, ки филми онро ТВ-и Душан­бе пахш кард. Бале, азизам, на фақат дар он ҷо (яъне Ҷумҳурии Тоҷикистон), магар тӯи Тоиланд, тӯи Ҳинд, тӯи Гурҷистон ... онҳо (яъне режими ҶИЭ) нахостанд, ки су­фарои (сафирони) Изроилро бикушанд? Ҳама ҷо шумо нигоҳ мекунед, инҳо ҳузур доранд”.

ҶИЭ бо ҷонибдорӣ аз ҲНИТ барои мар­думи Тоҷикистон ба таври ошкоро тавзеҳ дод, ки қаблан низ дар ҳимоят аз ин ҳизб ва шуруву идомаи ҷанги бародаркуш дар кишвари мо ва куштаву саргашта шудани ҳазорон ҳазор шаҳрвандони Тоҷикистон даст доштааст. Феълан низ ҶИЭ расман ҲНИТ-ро дастгирӣ мекунад ва ба ин васи­ла барои тафриқаангезиву даргир карда­ни ҷомеаи мо омода будани худро ошкоро нишон медиҳад. Оё аз ҷониби ҶИЭ чунин муносибат кардан нисбат ба давлат ва миллати тоҷик шоиста аст, хоса дар маври­де, ки дарахти ҳастии миллатҳои тоҷику эронӣ аз як решаи таърихиву фарҳангӣ ва этникӣ об мехӯрад?

ҶИЭ бояд ба эътибор гирад, ки дар кишварҳои Осиёи Марказӣ барои татбиқи лоиҳаҳои бунёди давлати исломӣ на вазъи дохилии ин кишварҳо мутобиқат мекунад ва на омилҳои хориҷӣ имкон намедиҳанд. Нерӯи сатҳи байналмилалие, ки ин минтақа хоставу нохоста аслан зери таъси­ру нуфузи он қарор дорад, ҳаргиз нисбати татбиқи чунин лоиҳаҳо хушбин нест ва ба дастандаркорони чунин лоиҳаҳо яқинан имкони амалӣ шудани ҳадафҳояшонро нахоҳад дод. Пас, ҶИЭ ҳамчун бозига­ри соҳибтаҷрибаи саҳнаи муборизаҳои геосиёсии минтақа бо дарки ин воқеият чаро боз ҳам барои муташанниҷ кардани вазъи кишвари мо талош дорад? Чунин дахолатҳо ба умури дохилии кишвари мо, бидуни шубҳа, на боиси тақвият, балки муҷиби заиф шудани мавқеи Эрон дар Тоҷикистон ва ҳатто минтақа хоҳад шуд. Пас, дастандаркорону татбиқкунандагони лоиҳаи бунёди давлати исломӣ дар кишварҳои Осиёи Миёна, аз ҷумла дар Ҷумҳурии Тоҷикистон бояд донанд, ки ба­рои амалӣ кардани ҳадафҳои онҳо дар ин қаламрав пойдевор ва заминаҳои созгори дохиливу хориҷӣ вуҷуд надоранд.

Бигзор, Эрон дар ҳудуди давлатҳои арабӣ ба хотири таъсиргузорӣ равиши феълии худ, яъне истифода аз эътиқоду ангеза ва боварҳои мазҳабии сокинонро мавриди корбурд қарор диҳад, зеро дар ин ҳудуд ба ҷуз ин васила шояд василаи дига­ри муассиртаре барои ҶИЭ вуҷуд надошта бошад, аммо дар ҳудуди кишварҳое, чун Тоҷикистону Афғонистон василаҳои дига­ри ҳамкориҳо метавонанд таъсиргузортар бошанд. Агар ҶИЭ бо ин давлатҳо фақат бо дарназардошти ҳифзи манфиатҳои мазҳабӣ ва ҳамчун арзиши меҳварӣ аф­зал донистани он муносибат намояд, биду­ни тардид ҳатто нуфузи каму беш доштаи қаблии худро низ, ки на бо хидмати сиё­сатмадорони кунунии Эрон, балки вобаста ба омилҳои таърихиву фарҳангӣ ва забо­нии муштарак ба вуҷуд омадааст, ба зудӣ аз даст хоҳад дод.

Омили коҳиши эътибори Эрон дар ин қаламрав марбут ба сиёсати мазҳабмеҳвари он аст. Маҳз ҳамин сиёсат монеъи густа­риши равобити ҳасана байни Эрон ва он кишварҳоест, ки бо онҳо дар заминаи муштаракоти таърихиву фарҳангӣ Эрон имконоти аз ҳама бештари ҳамкориҳоро дорад.

Фаъолияти ҲНИТ низ чун абзори иде­ологиву сиёсӣ усулан ҳатто бо моҳияти дини Ислом ихтилоф дорад. Ин ҳизб ба хотири расидан ба ҳадафҳои сиёсии худ аз эътиқоду ҳассосияти мардум қаблан сӯиистифода мекарду феълан низ меку­над. ҲНИТ ҳамчун аҳзоби диниву гурӯҳҳои мазҳабии ифротгарои кишварҳои арабӣ, ки ҷомеаҳои хешро ба хоку хун кашида­анд, зери нуфузи нерӯҳои манфиатҷӯи байналмилалӣ қарор дорад ва фаъолияти он барои ҷомеаи мо хатарзост.

Нерӯҳои хориҷӣ ва дохилие, ки ташаннуҷи вазъи сиёсиро дар Тоҷикистон хосторанд, хуб бояд донанд, ки ҷомеаи Тоҷикистон дигар он ҷомеаи аз лиҳози сиёсӣ камтаҷрибаи пешин нест. Оташи ҷанги таҳмилии солҳои 90-уми асри гу­зашта, ки бунёди ҳастии ҳазорон ҳазор шаҳрвандони моро сӯхт, ҳамзамон зеҳни мардуми моро пухта кард. Ин сабақи талх барои чанд насли баъдии ҷомеаи мо ко­фист, ки дар мавриди тасмимҳои сиёсӣ ги­рифтан оқибатандеш бошанд ва аз лиҳози сиёсӣ ба саҳву хато роҳ надиҳанд. Аз ин рӯ, ҳар нерӯи сиёсӣ ва идеологии дохили­ву хориҷие, ки ғарази дахолат ба умури давлатдорӣ ва тира кардани фазои итти­лоотии ҷомеаи моро дорад, бояд дарк кунад, ки дигар давлат ва миллати тоҷик чунин имконро барои тафриқаандозиву дасисаангезии онҳо нахоҳад дод!

Назрӣ АСАДЗОДА, Аълочии маориф ва илми Тоҷикистон

Эзоҳи худро нависед



Рамзҳо дар расм